Sunday 11 October 2009

Going back to my roots / Tilbake til røttene mine



I had great plans for knitting and sewing while there, but the only thing I came around to was starting this vest. Knitted a lot of it on the long drive to get to my parents' place. Knitting makes long drives SO much more pleasant!

I love this vest and this is the second one I've made for Filip, he's outgrown the first one. I remembered the first one turned out to be a bit on the short side, so I tried to make this one longer than called for in the pattern, but NOTE TO SELF: Make next vest of this kind even longer!! But it should last him quite a while though.

While at my parents' place I tried pulling potatoes for the first time. I loved it. Something very fascinating about pulling something edible out of the ground. And everything tastes better (or maybe you just appreciate it more) when you've grown and/or harvested it yourself.

One day I will have a big garden with its very own little potato patch. I have a rather long "One day I will...."- list. A few other things on this list: One day I'll have a big house (there must be plenty room for more children and to have guests over, you know), white and oldfashioned-looking. One day I'll have a big garden (surrounding the named house, of course) with a little orchard where my children can play and eat apples and plums and pears to their hearts' content and till they all have tummy aches.

What's on your list?

(Pattern is in Norwegian, but I found a free similar-looking pattern here. (Although this vest has a rounded neck, while my vest has a square neck.) Anyway, this vest is a super easy knit.)

Jeg var på besøk hos foreldrene mine for noen uker siden. Jeg hadde store strikke- og syplaner, men alt jeg fikk gjort var å komme i gang med denne vesten til Filip. Det er den andre vesten jeg strikker til Filip av denne typen. Den er superlett å strikke og uunværlig i babygarderoben, spør du meg.

Jeg tok opp poteter for første gang, fra mammas åkerlapp. Det var utrolig gøy, og aldri har hjemmelaget potetstappe smakt så godt! En dag vil jeg ha en hage med en liten potetåker. Jeg har en ganske lang "En dag vil jeg...."- liste. Noen andre ting på denne lista: En dag vil jeg ha et hvitt, stort (det må jo være plass til flere barn og gjester!), gammeldags hus, gjerne en sveitservilla. En dag vil jeg ha en stor hage, med masse frukttrær, hvor barna mine kan leke og spise epler og plommer og pærer til de får vondt i magen. Hva står på din liste?

Mønster og garn fra Nøstebarn. Strikket på pinne 4. Lignende gratis mønster her. Lua er også strikket i Nøstebarn-ull (Askeladden), basert på et mønster i Sandnes hefte nr 0714. (Lua begynner å bli litt liten nå, men den er strikket nedenfra og opp, så vurderer å bare rekke opp så vidt på toppen og strikke den litt lengre. Praktisk!)


7 comments:

  1. your little man is so cute!
    and what a perfect vest!

    one day i'll travel a lot!
    one day i'll add knitting to the crafts i do.

    :)

    ReplyDelete
  2. Veldig fin vest! Og fin avling. :) :)

    ReplyDelete
  3. Hei Linda Kristin!
    Tusen takk for hyggelig "gryteklut-hilsen"!
    Så gøy du likte reinsdyr-gryteklutene!
    Ser at jeg nok ikke har vært innom deg før, og det er alltid morsomt med nye blogger.
    Så dyktig du er til å strikke! Mange fine barneting, og så så jeg et lekkert heklet lappeteppe litt lengre nede her.
    Jeg har faktisk aldri strikket etter mønster. Tror jeg er litt sånn mønster-allergisk, men beundrer de som klarer det!
    Akkurat nå holder jeg på med en lyselilla strikket veske, som jeg skal tove. Det kommer nok en heklet brikke og en knapp på den etterhvert også.
    Ha en fin helg!
    Hilsen fra Kaspara

    ReplyDelete
  4. Først: Takk for koselig kommetar i bloggen min.

    Har sett litt rundt om i bloggen din nå, og her var det mye inspirasjon (lagret en link til Sandnes 0808 bla). Kommer nok til å lese her inne innimellom.

    Vesten over så skikkelig god ut, mulig tulla mi også plutselig har en sånn, men først har jeg planer om å få laget noe til meg selv...

    Ha en god dag, og en fin permisjonstid:)

    ReplyDelete
  5. For en sjarmør!!

    -En dag skal jeg håndquilte et digert sengeteppe som jeg begynte på for 9 år siden.

    ReplyDelete
  6. your list sounds pretty perfect to me : )
    again, your handwork is incredible!!
    yes, isn't pulling up potatoes such a wonderful thing! They certainly *do* taste better I agree!

    ReplyDelete
  7. I love your knits, they are always so cute - this vest looks so sweet on your Filip. I agree with your "One day..." house & garden - except I'd switch out the potatoes & pears for sweet potatoes & peaches.

    ReplyDelete