Wednesday 20 May 2009

Kjøkkenstrikk / Knitting dishcloths




















En del av strikkeinspirasjonen min kommer fra å lese strikke-og håndarbeidsblogger, og jeg har registrert at mange bloggere strikker kjøkkenkluter og kjøkkenhåndduker. Det brakte frem gamle minner. Det aller første jeg strikket var nemlig en kjøkkenklut i bomull. Jeg vet ikke hvor gammel jeg var når jeg lærte å strikke, 8-9- 10 år kanskje? Jeg satt på kjøkkenet hos mine besteforeldre (noe jeg gjorde både titt og ofte i barndommen. Mmmm, hjemmelaget brød og rørt jordbærsyltetøy... Et hjørneskap med søtsaker, som man fikk en smakebit fra om man satte opp bedende valpeøyne...), og farmor og farfar (helt sant!) var tålmodige og forklarte og viste meg på nytt og på nytt hvordan man strikket rett, og senere vrangt. En kjøkkenklut i rillestrikk var et passelig overkommelig prosjekt for en klønete nybegynner som måtte konsentrere seg for hver maske man strikket. Og når en liten sjel har strevd med å lage noe, ble man ekstra stolt når det faktisk kunne brukes til noe.


Jeg har verken strikket eller brukt strikkede kjøkkenkluter på mange mange år, men var bare nødt til å lage meg noen nå. Og fakta talt, de er mye bedre enn alle de kjøkkenklutene jeg har i syntetiske materialer. Og det er nesten litt kjekkere å vaske kjøkkenbenken med disse! Ikke rart at farmor ivret for at jeg skulle strikke kjøkkenkluter. Det blir nok laget flere slike etterhvert. Også veldig kurant å få bruke opp litt av garnlageret, har dårlig statistikk på å fullføre strikkeprosjekter i bomull. Ergo er disse klutene strikket i relativt dyr, egyptisk bomull!


Garn: Muskat fra Drops, Cotton Lux (ene kluten er strikket i dobbelt garn på pinne 4,5, andre på pinne 3)


Denne kjøkkenhåndduken har jeg sett på flere blogger, og jeg fikk veldig lyst til å strikke den. Har strikket den ut i fra et bilde på en blogg, pluss at jeg fikk noen forklaringer fra en vennlig blogger. Veldig rask og enkel å strikke, og veldig praktisk. Strikket først den grønne i dobbel mandarin petit på pinne nr 4,5, men det ble for løst. Deretter strikket jeg den naturfargede i dobbel bomullssport fra Gjestal på pinne 4,5, og den ble jeg veldig fornøyd med.

Er veldig kjekt å ha slike småprosjekter å strikke på når man blir lei av å holde på med større prosjekter. Jeg har forresten lovet meg selv å aldri begynne på et nytt storprosjekt før jeg har gjort helt ferdig det jeg holder på med. For tiden holder jeg på med et prosjekt som ble påbegynt for 3 år siden... Og jeg skal ikke gi meg før jeg er helt ferdig nå... Enda så kjedelig det er! Forhåpentligvis blir det et blogginnlegg om dét snart...

Slike kjøkkenkluter og -håndduker er også ideelt tv-strikk, da det krever lite hjernekapasitet å strikke slike... Men man må også huske å legge fra seg strikketøyet av og til, og krype opp i armkroken til sin kjære! (Dette er bl . a. med på å redusere strikkesjalusien som kan oppstå hos mennesker som er i en nær relasjon til en strikkefanatiker ;-).)

I have seen that many bloggers knit dishcloths. This brought back childhood memories of sitting in my grandparents´ kitchen, sometimes learning to knit with the aid of grandma and grandpa, and very often just enjoying a slice of homemade bread and strawberry jam. (My grandmother must have baked a lot in those days. She had quite a few of her numerous grandchildren living by, and we all loved dropping in for some of her bread and jam. And usually we did not stop with one slice of bread.) Simple dishcloths were the very first thing I ever knitted, so now it was time to knit some more. I haven´t made any since I was a child. I love all things homemade (whether it be bread, jam, clothes, cards or even discloths), so having a homemade dishcloth actually makes it cosier cleaning up. And it is nice to have a small knitting project in between the bigger ones.

1 comment:

  1. Så koselig kommetar du hadde lagt igjen hos meg!!! Boleroen kommer fra hefte 212 sommer fra Dale, men jeg strikka den ikke i garnet som stod der, de hadde nemlig ikke så fin brunfarge =)
    Stoff og stil er en veldig bra butikk synes jeg! Av garn kjøper jeg mest bomullsgarn, de andre typene er mer syntetiske. Prisen på bomullsgarnet er veldig bra, 15 kr nøstet! av stoff er det helt sykt mye bra egentlig asså! det er få butikker som har så lave priser på stoff og mønstre som der! På www.stoffogstil.no kan du jo se litt mer!
    Ha en fortsatt fin dag!

    ReplyDelete