Friday 22 May 2009

Fanakofte til Filip /Jacket for Filip in traditional pattern



ENDELIG FERDIG! Denne fanakofta begynte jeg på lenge før Filip i det hele tatt var påtenkt, faktisk for 3 år siden! Jeg var ivrig når jeg satte i gang, og strikka den ferdig ganske fort. Men på dét tidspunktet kunne jeg ikke å montere (å sette sammen de ulike delene, noe som inkluderer både å sy med symaskin og klippe i strikketøyet), og la derfor kofta bort. Hadde jo god tid på meg... Og lykkelig uvitende om hvor mye arbeid som faktisk gjensto for å få den ferdig. Når jeg senere lærte å montere, fant jeg ut at dét ikke var spesielt morsomt, så kofta ble liggende inne i et skap. Og nå, for et par uker siden begynte jeg å bli stressa, jeg syntes at kofta så liten ut og fryktet at Filip ikke skulle rekke å bruke den noe særlig før den ble for liten. Så jeg måtte bare tvinge meg selv til å sette i gang med monteringen. Å montere den var akkurat like kjedelig som jeg husket fra forrige gang, og tok lenger tid enn jeg hadde regnet med, men du så deilig å få den ferdig! Og faktisk er den ganske stor enda, og godt er det, siden Filip har to andre strikkede jakker som passer nå. Tenker at kofta kommer til å passe perfekt i høst. Må strikke en lue som passer til etterhvert også.

Jeg har lenge hatt en forkjærlighet for fanakofter, helt siden jeg var 13, tror jeg. Etter å ha siklet etter en slik kofte en stund, fikk jeg overtalt farmor til å strikke en til meg. (Tror det var første gang hun strikket genser på flere år. Etter at jeg hadde krympet en lekker genser hun hadde strikket til min søster, mistet hun totalt gnisten til å strikke tidkrevende gensere. Stakkars farmor! Til mitt forsvar var jeg ikke store jenta når jeg vasket den genseren på 60 grader eller så!)

Når jeg fikk interesse for å strikke babytøy for noen år siden, måtte jeg jo sevfølgelig strikke en babyfanakofte! Denne kofta var vel det andre babyplagget jeg strikket, og første gang jeg strikket med to farger. Var litt skummelt å sette i gang med et så ambisiøst prosjekt, husker jeg, men det var mye lettere enn jeg hadde trodd. Og etter at jeg hadde strikket denne strikket jeg to Fanakofter til meg selv. I påska i fjor begynte jeg på enda en Fanakofte, i ca 18 mnd str. Klok av (monterings-)skade fant jeg ut at skulle strikke genser i stedet. Heldigvis! Den har jeg bare strikket bolen på, og lurer nå på om det går an å strikke raglanfelling på Fanakofte? Alt for å unngå montering!

Oppskrift og garn fra Nøstebarn.

Finally finished! This is a traditional Norwegian pattern, it's called Fanakofte, and I started knitting this about three years ago! I knitted the arms and the body, but at that time I did not know how to make up the jacket. I put it aside, as I had plenty of time to finish it, having no baby plans at that time. Two weeks ago I realised that maybe I did not have that much time to finish it anymore, I feared that it would be too small to fit Filip very long. So I started sewing and cutting and sewing again. Making up a jacket like this is the most boring thing about knitting (really, it is the only thing that is boring about knitting! Why? Because you're not knitting!). This jacket was actually the second piece of babywear I knitted, and the first time I knitted with two colours. I was a bit nervous when I started out, but it turned out it was much easier than I thought. After knitting this one I have actually made two jackets for myself in the same pattern, and I have a half-finished baby sweater in this pattern in my closet. (Luckily, that's an 18 months size, so I do have plenty time to finish that one!) As you may have gathered, I love this pattern with a passion!

7 comments:

  1. men ååååhhh så vakker den var! Er glad du nevne monteringsmonstret, ellers ahdde jeg nok blitt overstadig fristet til å lage en slik jeg og. Herlig baby, herlig farvevalg! flott ble den!

    ReplyDelete
  2. Så nydelig! Og da mener jeg både kofta, bebisen og bloggen din :-)

    ReplyDelete
  3. Å! Herlig jakke! Elsker de gamle klassikerne! Faktisk så mye at jeg tvang mamma til å strikke Fanakofte til meg for noen år siden (Er håpløs på å strikke flere farger samtidig...)

    Når det gjelder speltbrødet så har jeg dobla oppskriften og brukt 15g fersk gjær på 1.8kg mel. Og det virker ikke som det har gjort noe galt. Brødet er fortsatt et superbrød jeg ikke får vondt av.
    Du må bare bli med å hekle. Vi er ikke så nøye på det vi=)

    ReplyDelete
  4. Så fin fanakofte du har strikket:-)
    Og hvis du vil prøve deg på bestemorlapper også, så har jeg funnet mønsteret til mine lapper i Teknologisk forlags Nye store håndarbeidsbok fra 1981. Ellers har jeg sett lignenede lapper andre steder. Den er veldig morsom å hekle:-)

    ReplyDelete
  5. Så flott! Jeg husker at jeg og broren min hadde hver sin fanakofte, jeg i rødt og han i blått og vi følte oss sååååå fine!

    ReplyDelete
  6. Hei Linda
    Tusen takk for koselig hilsen på bloggen!
    Ser at jeg ikke har vært innom bloggen din tidligere. Så søt gutt i flott Fana-kofte!
    Har alltid likt Fana-koften og synes det kan være stilig å kombinere veldig utradisjonelle farver i den også.
    Ha en fin dag med Filip!
    Hilsen Kaspara

    ReplyDelete
  7. Hei,

    Kjempeflott kofte du har strikket. Likte spesielt godt fargekombinasjonen!! Husker du hva garntypen/fargene heter?? Kunne tenkt meg å strikke samme.

    Hilsen Silje :)

    ReplyDelete