Monday 2 February 2009

Turtlebutt, Superbutt og Plainbutt - Soakers


Etter å ha brukt all ledig tid i det siste på å strikke og surfe på andre menneskers inspirerende hobbyblogger, kom jeg frem til at det var på tide å starte min egen blogg!

I dag har jeg fullført en bleiebukse som ble døpt Superbutt av mannen min (gjett hvilken!). Jeg har bestemt meg for å prøve meg som tøybleiebruker når lillegutt blir født (any day now), og begynte med å strikke opp 4 dagbukser i Nøstebarn sitt garn og oppskrift. Men etter å ha surfet rundt på diverse blogger oppdaget jeg jo at det fantes mer fancy måter å gjøre det på. Og jeg måtte jo selvsagt prøve meg! Først strikket jeg Turtlebutt, og ble ganske så stolt over at jeg strikket etter engelsk oppskrift for første gang! (Til tross for lengre utdanning i engelsk språk og litteratur var det merkverdig skummelt med oppskrift på engelsk!) Etterpå strikket jeg en bleiebukse i mønsteret Curly Purly Soaker og broderte på supermannlogo etter å ha blitt inspirert av en annen blogger .
Bleiebuksene er strikket i Peer Gynt garn på pinne 3, 3,5 og 4 i str S.

Vel, da klør fingrene etter å ta tak i neste strikkeprosjekt, en baby i rib, oppskrift fra Design-club. Den oppskriften er på dansk og jeg gruer meg nesten enda mer for det enn den engelske oppskriften!!

(Oppdatering: Må vel legge til at tøybleieprosjektet ikke ble helt suksess. Kan kanskje kalle meg deltidstøybleiebruker... Mange fordeler med tøybleier, men er jo så utrolig mye lettere å bare kaste bleia etter bruk... Latskapen lenge leve! Men det største aberet med tøybleier syns jeg faktisk er passformen, blir så mye mer klumpete, og syns ikke Filip får beveget seg like fritt. Men innimellom bruker jeg tøybleiene, for å helgardere meg (selv om det ikke er ofte nok til å utgjøre noen særlig miljømessig fordel).

When I was pregnant I decided I wanted to try cloth diapers for my son. When you use cloth diapers you need a cover over the diapers to keep the rest of the baby dry. Woolen covers can be used (when wool is lanolised it gets "waterproof"), and these you can make yourself. I made quite a few, the Curly Purly pattern is free and I can recommend that one (that´s the soaker with the Superman logo).

I must admit that I am not a fulltime cloth diaper user. It is so easy just throwing a diaper instead of washing it. And also the baby gets a much bigger bum with cloth diapers, and I sometimes suspect that he's not able to move as freely as he does with disposable diapers. But then there is the environmental advantage, the economical advantage (not for me, you have to use your cloth diapers quite a few times before it pays off... But anyhow, I guess I'll be a part time cloth diaper user with my future children as well), and most important to me: some people argue that it's better for the baby, that the temperature inside the disposable diapers gets too high. That's why I bother using cloth diapers in between the disposable ones. Some days of the week at least.

2 comments:

  1. Hei. Kan du sende meg en mail på sol alfakrøll stensland.no

    ReplyDelete
  2. Hei og takk for koselig hilsen i bloggen min. Når det gjelder størrelsen på jakka så er jeg bortimot håpløs på sånt. Men jeg tror det er en god 6mnd størrelse. Tror størrelsen skal være sånn omtrentlig grei. Hovedpinnene brukt i oppskriften er 3.75mm og jeg brukte 3.5mm og strikker veldig fast. Så en 6mnd størrelse er nok en god antakelse selv om jeg har brukt safir.

    =D

    Herlige bleiebukser forresten!!!!=D

    ReplyDelete